Les rúbriques són una nova forma d'avaluació a la qual l'alumne és partícip del seu procès evaluatiu. Com podem veure a la imatge anterior, la rúbrica està composta per una sèrie de criteris evaluatius i per una puntuació que va des del fluix fins a l'excel·lent. Cal dir que hi ha diferents tipus de rúbriques i jo explicaré la que trobem a la fotografia. A cada puntuació s'explica quins són els criteris que s'han d'aconseguir per tenir aquesta puntuació.
Com es pot construir una rúbrica? A part de semblar-me important perquè els alumnes poden forma part de la seva avaluació, em sembla molt adequada perquè es pot fer per grups, els alumnes creen la seva pròpia rúbrica i després la posen en comú, decidint entre tota la classe amb quin tipus de rúbrica es queden.
Alguns dels factors que em semblen importants per avaluar mitjançant la rúbrica és que l'infant sempre que estigui fent qualsevol treball sap el que ha de fer per tenir la puntuació que desitja, sap què és el que està aprenent, el que està treballant i pot regular individualment el seu treball.
Però si es fa a la classe amb els alumnes, cal tenir clar que no és un procès fàcil de fer. Quan en Martí ens va dir que havíem de crear una entre tots per avaluar les nostres exposicions vam pensar que seria fàcil, però al començar no sabíem per on agafar-ho. A poc a poc entre el grup vam poder definir quins eren els nostres criteris i entre tots vam poder crear la rúbrica. Finalment, a partir de les rúbriques de cada grup vam poder fer una rúbrica conjunta. Per tant, penso que si per nosaltres va ser difícil, quan el mestre ho expliqui als seus alumnes ha de ser pacient i explicar el procés de forma molt clara per aconseguir que es pugui crear una rúbrica que sigui adequada.
Al vídeo podem veure un programa d'internet amb el qual podem crear la nostra pròpia rúbrica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada